Umowa na realizację inwestycji weszła w życiu ostatniego dnia kwietnia. Obejmuje elektryfikację linii kolejowych nr 248 (Gdańsk Wrzeszcz - Gdańsk Osowa) i 253 (Gdańsk Rębiechowo - Gdańsk Osowa) oraz budowę przystanku Firoga.  Inwestycja pochłonie ponad 48 mln zł.

 

Elektryfikacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zakładana była od początku istnienia projektu. Dopiero jednak po deklaracji państwowej spółki PKP Polskie Linie Kolejowe o elektryfikacji linii kolejowej nr 201 (Gdynia - Kościerzyna - Bydgoszcz) regionalny projekt PKM nabrał sensu. Pociągi elektryczne, które pomorski samorząd będzie musiał zakupić, już za kilka lat pojadą na trasie Kościerzyna - Gdynia - Gdańsk - Kościerzyna. Powstanie też nowy przystanek Firoga pomiędzy stacjami Gdańsk Matarnia oraz Gdańsk Port Lotniczy.

 

- Spośród 11 złożonych ofert w trakcie prowadzonego postępowania przetargowego, wybrana została najkorzystniejsza oferta firmy Torpol S.A., której wartość zamówienia podstawowego wynosi 48,8 mln zł. Projektowana, prawie 40 km sieć trakcyjna zostanie podwieszona do około 1500 elementów konstrukcji wsporczych - mówi Grzegorz Mocarski, prezes Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

 

-  Dzięki zawartej umowie już za 21 miesięcy projekt PKM stanie się kompletny. Elektryfikacja linii przyczyni się do uruchomienia połączeń ponadregionalnych na linii PKM. Jako Samorząd Województwa Pomorskiego od lat staramy się rozwijać ofertę przewozową dla mieszkańców regionu - mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.

 

(ak, nkg)

Fot. Natalia Kłopotek - Główczewska/UMWP

Województwo pomorskie