To najnowocześniejsze tego typu urządzenie, zdolne prowadzić skuteczne działania ratowniczo-gaśnicze na wysokości 81 m. Ten wyjątkowy pojazd trafił do Lotosu na początku marca. Jego bazą jest podwozie Scania P450 10x4. Producentem zabudowy z podnośnikiem jest znana w branży pożarniczej firma Bronto Skylift z Finlandii.

 

Nowy sprzęt będzie służyć spółce Lotos Straż (to jednostka ochrony p.poż świadcząca usługi na terenie Grupy Lotos) do zabezpieczania najwyższych obiektów rafineryjnych. Jeżeli będzie trzeba, udzieli również pomocy w akcjach gaśniczych na najwyższych budynkach na terenie Trójmiasta.


Do gdańskiego zakładu podnośnik trafił 1 marca, od tego czasu trwają szkolenia. Do pracy na tym wyjątkowym urządzeniu zostanie przeszkolonych w sumie 15 strażaków i 2 ratowników chemicznych.



- Głównym zadaniem Lotos Straż jest zapewnienie bezpieczeństwa i ciągłości pracy na terenie rafinerii. Nowy sprzęt będzie dla nas ogromnym wsparciem w przypadku prowadzenia skutecznych działań ratowniczo-gaśniczych na dużych wysokościach. Ten podnośnik znacząco zwiększy możliwości taktyczno-bojowe naszej jednostki – mówi Piotr Pryczkowski, komendant Lotos Straż.

  • lotos3
  • 0001
  • 0002
  • 0003
  • 0004
  • 0005

 



Specjalistyczną zabudowę z podnośnikiem wykonano w zakładach Bronto Skylift w Finlandii. Prace nad nią trwały 14 miesięcy, a ich efektem jest najnowocześniejsze tego typu urządzenie, dysponujące możliwością zdalnego sterowania i pozwalające na prowadzenie akcji gaśniczej z wykorzystaniem działka wodno-pianowego o wydajności 3800 l/min. Źródłem jego zasilania są wozy gaśnicze, znajdujące się na wyposażeniu Lotos Straż. W razie potrzeby, urządzenie może pracować bezzałogowo i być sterowane przez operatora na ziemi. Sam kosz jest zabezpieczony przed działaniem ognia i dysponuje własną, ochronną kurtyną wodną.

– W koszu zamontowane są kamery termowizyjna i obserwacyjna, których zadaniem jest pomoc operatorowi w zdalnym sterowaniu. Koszem można sterować również za pomocą znajdującego się w nim manipulatora. Podnośnik ma także własną linię powietrza oddechowego z odpowiednim osprzętem, z którego mogą korzystać ratownicy. Zasilające ją butle dla bezpieczeństwa umieszczono na podeście podnośnika – dodaje komendant Pryczkowski.

Kosz wyposażono również we wciągarkę sprzętową o udźwigu 150 kg. Całość osadzono na 5-osiowym podwoziu marki Scania, z trzema skrętnymi osiami. Dwie przednie nadają kierunek skrętu, a koła piątej wychylają się w przeciwnym kierunku, zacieśniając promień skrętu. To niezwykle ważne, biorąc pod uwagę, że pojazd ma aż 16,5 metra długości. Co istotne, wysokość pojazdu po złożeniu podnośnika nie przekracza 4 metrów, co pozwala bezpiecznie przejechać pod wszystkimi instalacjami na terenie gdańskiej rafinerii. Źródłem napędu jest 6-cylindrowy, rzędowy wysokoprężny silnik o pojemności 12,7 l i mocy 450 KM, generujący maksymalny moment obrotowy 2350 Nm.

Źródło: Grupa Lotos

Kościerzyna 112

Województwo pomorskie

Warto wiedzieć

Ministerstwo ujawnia, jak ma wyglądać powrót do szkół

03 sierpnia, 2021 Warto wiedzieć
W dokumencie jest także mowa o nauce zdalnej.

Nie tylko z regionu

Lekarzowi i urzędnikowi. Polacy wręczają coraz więcej łapówek

11 lipca, 2021 Nie tylko z regionu
Chodzi o płacenie lub dawanie upominków za załatwienie spraw.

"NOWE POMORZE" - ukazujemy się już 16 lat

  • 10_2006 copy
  • 4_2005 copy
  • 2_2005
  • 4_2008 copy
  • 2_2007 copy
  • 6_2008 copy
  • 4_2009 copy
  • 062012
  • jedynka03-2013
  • 2_2006 copy
  • 9_2008 copy
  • 8_2008 copy
  • 4_2006 copy
  • 11_2006 copy
  • jedynka12-2014
  • 8_2006 copy
  • 1_2009 copy
  • 6_2007 copy
  • jedynka-pazdziernik2012
  • 4_2007 copy
  • 12_2006 copy
  • 9_2006 copy
  • jedynka10-2014
  • 7_2009 copy
  • 5_2009 copy
  • jedynka09-2014
  • 7_2007 copy
  • 1_2006 copy
  • 5_2008 copy
  • 6_2006 copy
  • 3_2009 copy
  • jedynka6-2014
  • 1_2007 copy
  • 5_2007 copy
  • 092012
  • 2_2009 copy
  • 5_2005 copy
  • jedynka12-2013
  • 3_2007 copy
  • 6_2005
  • 7_2006 copy
  • 2_2008 copy
  • 122012
  • 1_2008 copy
  • 1_2005
  • 5_2006 copy
  • 3_2006 copy
  • 7_2008 copy
  • 3_2008 copy
  • 3_2005