Nowa boja cumowniczo - przelewowa dotarła do Gdańska w pierwszy weekend lutego. Została wyładowana na nabrzeżu portowym spółki Lotos Petrobaltic nad kanałem Martwej Wisły.

 

Boja docelowo stanie na złożu B8 (położone jest w rejonie koncesyjnym Łeba, w odległości ok. 70 km na północ od Jastarni - przyp. redakcji) przy morskiej kopalni ropy Petrobaltic i będzie elementem linii eksportowej ropy z platformy na tankowiec.


Zakupiona przez Lotos Petrobaltic pływająca boja cumowniczo - przelewowa CALM (Catenary Anchor Leg Mooring) przypłynęła z Rotterdamu na pokładzie m/v „BBC Belem”. Jej średnica to 16 metrów, a wysokość – 7 metrów. Urządzenie waży aż 280 ton! Ze wglądu na tak ogromny ciężar, do przeniesienia jej ze statku na odpowiednio przygotowany teren bazy lądowej Petrobalticu użyto pływającego żurawia „Maja” o udźwigu do 330 ton.

– Nowa boja CALM zostanie teraz zaadaptowana do warunków panujących na złożu i zastosowanego tam systemu przesyłu ropy, a następnie przejdzie proces certyfikacji przez Polski Rejestr Statków. Potem zostanie przeholowana 60 mil od brzegu na swoje docelowe miejsce – złoże B8 – gdzie stanie przy morskiej kopalni ropy Petrobaltic i będzie elementem linii eksportowej ropy z platformy na tankowiec – mówi Grzegorz Strzelczyk, prezes Zarządu Lotos Petrobaltic.

 

Boja CALM zastąpi boję PB-1 SŁAWEK eksploatowaną na złożu od września 2015 roku, która teraz wróci na ląd, przejdzie planowy remont i będzie pełnić funkcję zapasową. Czynności serwisowe tego typu jednostek przeprowadza się co kilka lat. Wymaga to przetransportowania urządzenia na ląd i wydokowania. Ze względów ekonomicznych zatrzymanie produkcji ropy na czas remontu (tj. na kilka miesięcy) nie wchodzi w grę. Dlatego Zarząd Lotosu Petrobaltic podjął decyzję o zakupie nowej jednostki, kompatybilnej z bojami PB-1 i PB-2, pracującymi na złożach B8 i B3. Ułatwia to jej operacyjność i skraca czas podmiany w morzu. Lotos Petrobaltic jest jednocześnie jedyną firmą w Polsce posiadającą boje CALM.

Pływająca boja cumowniczo - przelewowa CALM pełni podwójną funkcję – utrzymywania tankowca zacumowanego w jednym punkcie oraz transportowania na niego płynów (zazwyczaj ropy naftowej lub produktów rafinowanych), jednocześnie pozwalając statkowi na swobodne obracanie się zgodnie z kierunkiem wiatru. Boja składa się z kadłuba i stołu obrotowego, do którego przycumowany jest tankowiec. Obiekt jest zakotwiczony 6 kotwicami zaciągniętymi w dnie. Boję z kotwicami łączy 6 łańcuchów - każdy o długości ok. 350 m. Sama boja pozwala na swobodny ruch w górę i w dół (razem z falami), na boki oraz w ruchach kołyszących.

Ropa jest ładowana na tankowiec za pomocą leżącej na dnie linii eksportowej i elastycznych węży podwodnych, które są podłączone do boi. Wewnątrz boi znajduje się skomplikowane łożysko obrotowe. Zakotwiczony kadłub boi nie obraca się. Tę funkcję pełni stół obrotowy, na którym znajduje się część orurowania do węży pływających i zestaw do cumowania tankowca. Stół obrotowy jest elementem ważącym ok. 100 ton i jest osadzony na łożysku zewnętrznym na konstrukcji kadłuba. Zatem łożysko przenosi bezpośrednio obciążenie z zestawu cumowniczego tankowca na kadłub, a dalej do zestawu kotwic.

 

Źródło: Grupa Lotos

 

0001
0003
0004
0005
Previous Next Play Pause
0001 0003 0004 0005

Kościerzyna 112

"NOWE POMORZE" - ukazujemy się już 16 lat

  • jedynka12-2013
  • 4_2007 copy
  • 3_2007 copy
  • 4_2009 copy
  • 1_2006 copy
  • 7_2006 copy
  • 2_2008 copy
  • jedynka09-2014
  • 4_2008 copy
  • 5_2008 copy
  • 9_2008 copy
  • 9_2006 copy
  • 6_2007 copy
  • 092012
  • jedynka12-2014
  • 10_2006 copy
  • 3_2008 copy
  • 1_2007 copy
  • 8_2008 copy
  • 7_2007 copy
  • 5_2007 copy
  • 8_2006 copy
  • 5_2005 copy
  • 1_2009 copy
  • 3_2009 copy
  • 2_2006 copy
  • 2_2009 copy
  • 5_2006 copy
  • 3_2006 copy
  • jedynka6-2014
  • 1_2005
  • jedynka-pazdziernik2012
  • jedynka03-2013
  • 2_2005
  • 3_2005
  • 1_2008 copy
  • 7_2009 copy
  • 7_2008 copy
  • 6_2006 copy
  • 062012
  • jedynka10-2014
  • 122012
  • 6_2005
  • 5_2009 copy
  • 4_2005 copy
  • 12_2006 copy
  • 4_2006 copy
  • 2_2007 copy
  • 6_2008 copy
  • 11_2006 copy