Rusza ostatni przetarg dla trasy kolejowej Kościerzyna - Lipowa Tucholska
Modernizacja linii kolejowej nr 201 wkracza w decydującą fazę, a planowana inwestycja ma poprawić komfort podróży z Bydgoszczy do Trójmiasta oraz usprawnić transport towarów do portu w Gdyni.
Ostatni etap modernizacji „Węglówki”
Ostatni przetarg dotyczy modernizacji ok. 40-kilometrowego odcinka linii nr 201 pomiędzy Lipową Tucholską a Kościerzyną. Prace obejmą budowę drugiego toru, elektryfikację trasy oraz przebudowę peronów na stacjach i przystankach m.in. w Szałamajach, Wojtalu (powiat chojnicki) i Olpuchu (powiat kościerski). W Szenajdzie (gm. Kościerzyna) powstanie nowy przystanek.
Modernizacja zakłada również połączenie z linią nr 203 Tczew – Kostrzyn poprzez nowe łącznice Czarna Woda – Łąg Południowy i Szałamaje – Łąg. Bezpieczeństwo ruchu zapewnią nowoczesne urządzenia sterowania oraz rogatki i sygnalizacja na 14 przejazdach kolejowo-drogowych. Powstanie lub zostanie przebudowanych 28 obiektów inżynieryjnych – w tym mosty i wiadukty.
Podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest na III kwartał 2026 r., a zakończenie prac do końca 2029 r. Projekt otrzyma 85% dofinansowania z Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko.
Przetarg również na odcinek Wierzchucin – Lipowa Tucholska
Równolegle trwa postępowanie przetargowe dla 27-kilometrowego odcinka Wierzchucin – Lipowa Tucholska w woj. kujawsko-pomorskim. Modernizacja obejmie budowę drugiego toru, elektryfikację oraz przebudowę peronów na sześciu stacjach i przystankach.
Poprawi się również bezpieczeństwo – cztery przejazdy zostaną zastąpione skrzyżowaniami dwupoziomowymi, a na dziewięciu kolejnych pojawią się nowoczesne zabezpieczenia. Przebudowanych zostanie 19 obiektów inżynieryjnych. Realizacja robót planowana jest w latach 2026–2029.
Szybsze połączenia i lepszy transport towarów
Linia nr 201, znana jako „Węglówka”, to jedna z najważniejszych tras łączących południe i centrum Polski z portem morskim w Gdyni. Modernizacja rozpoczęła się w 2021 r. i obejmuje odcinek Maksymilianowo – Gdynia.
Po zakończeniu prac pociągi pasażerskie pojadą na trasie Maksymilianowo – Kościerzyna z prędkością do 160 km/godz. (obecnie 30–120 km/godz.), a towarowe do 120 km/godz. Na odcinku Kościerzyna – Gdynia Główna maksymalna prędkość pasażerska wyniesie 140 km/godz., a towarowa 100 km/godz.
Dzięki inwestycji czas podróży skróci się o około 14 minut między Kościerzyną a Gdynią i o około 20 minut między Maksymilianowem a Kościerzyną.

Przystanek kolejowy w Olpuchu. Na zdjęciu marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk (z prawej) i radny powiatu kościerskiego Grzegorz Świtała (wówczas zastępca wójta Gminy Kościerzyna). Zdjęcie wykonane w 2018 roku podczas reaktywacji połączeń pasażerskich na trasie Czersk - Kościerzyna. Fot. Adam Kiedrowski
Inwestycja z unijnym wsparciem
Cały projekt modernizacji linii nr 201 jest współfinansowany z Funduszy Europejskich na lata 2021–2027. Wysokość dofinansowania wynosi 85 procent. Prace mają zakończyć się zasadniczo do 2031 r., a pełne dopuszczenia ruchu przewidziano na 2032 r.
(r) Fot. Adam Kiedrowski