90 mln zł z UE na czystsze środowisko i lepszą mobilność na Pomorzu
Podpisane właśnie umowy otwierają drogę do budowy i modernizacji punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK‑ów), stworzenia „warsztatów drugiego życia”, rozwoju sieci ścieżek rowerowych oraz instalacji stacji ładowania pojazdów elektrycznych.
Nowe PSZOK‑i i „warsztaty drugiego życia”
W ramach projektów powstaną zupełnie nowe lub zyskają nowe funkcje istniejące PSZOK‑i – miejsca, gdzie mieszkańcy mogą bezpiecznie oddać zarówno surowce wtórne, jak i odpady niebezpieczne, takie jak zużyta chemia czy elektrośmieci. Miastko wzbogaci się dodatkowo o ogród deszczowy, w którym woda opadowa będzie powoli wsiąkała, ograniczając ryzyko podtopień i wspierając małą retencję.
Ekologiczny transport odpadów zapewnią elektryczne śmieciarki, które zaczną obsługiwać m.in. gminy Brusy, Potęgowo i Kwidzyn. Mieszkańcy skorzystają też z warsztatów „drugiego życia”, gdzie pod okiem fachowców naprawią drobny sprzęt AGD zamiast kupować nowy. Samorządy zaplanowały ponadto szeroką kampanię edukacyjną, by podnieść świadomość ekologiczną lokalnych społeczności.
Ponad 11 mln zł na zrównoważoną mobilność
Drugą część dofinansowania – ponad 11 mln zł – przeznaczono na poprawę miejskiej mobilności. Nowy Dwór Gdański wybuduje 8 km nowych dróg rowerowych i parking dla 50 jednośladów, co domknie główne ciągi komunikacyjne Żuław. W Kępicach przy tamtejszym dworcu kolejowym powstanie nowy węzeł przesiadkowy: podróżni zyskają wygodne perony autobusowe, miejsca parkingowe typu „Park & Ride” oraz dwa stanowiska do ładowania aut elektrycznych.
Efekt? Mniej odpadów, czystsze powietrze, lepsza jakość życia
Zrealizowane inwestycje mają ograniczyć ilość odpadów trafiających na składowiska, zwiększyć poziom recyklingu i obniżyć emisję CO₂ z transportu. – To przykład, jak fundusze europejskie przekładają się na konkretne korzyści dla mieszkańców: od czystszych ulic po wygodniejszy dojazd do pracy – podkreślają przedstawiciele samorządów.
Pierwsze przetargi ruszą jeszcze w tym roku, a wszystkie projekty muszą zostać zakończone do końca 2027 r. Dzięki nim Pomorskie stawia kolejny krok w stronę gospodarki o obiegu zamkniętym i przyjaznej środowisku mobilności.
(r) Fot. Łukasz Tokarczyk/UMWP