Nowoczesne hybrydowe pociągi na pomorskich torach
Całkowity koszt inwestycji wyniósł ponad 127 milionów złotych. Te innowacyjne pojazdy wyróżniają się komfortem, ekologią oraz ekonomicznością, spełniając jednocześnie oczekiwania zarówno pasażerów, jak i samorządowców.
Nowoczesne składy zostały wyprodukowane przez firmę Newag z Nowego Sącza. Ostatnie dwa z nich wyjechały na pomorskie tory 13 sierpnia 2024 roku, finalizując tym samym realizację zamówienia. Pierwsze dwa pojazdy dotarły na Pomorze już w czerwcu tego roku.
Zmiana napędu na linii PKM
– To była zupełnie nowa jakość na naszych torach. Dzięki połączeniu silników elektrycznych i spalinowych w nowych pojazdach nie trzeba się przesiadać pomiędzy pociągami elektrycznymi i spalinowymi na odcinkach o zróżnicowanej infrastrukturze kolejowej – podkreśla Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.
Rozwiązanie to jest już w pełni wykorzystywane. Pociągi kursujące po zelektryfikowanej linii PKM z Trójmiasta do Kartuz zmieniają napęd na stacji Gdańsk Port Lotniczy, co trwa zaledwie minutę, czyli tyle, co normalny postój przy peronie.
– Takie składy to również korzyść dla środowiska, ponieważ podwójny napęd oznacza oszczędność paliwa i ograniczenie emisji zanieczyszczeń – dodaje Struk.
Zakup czterech wieloczłonowych pojazdów kolejowych z napędem hybrydowym został sfinansowany przez samorząd województwa pomorskiego. Całkowity koszt inwestycji to prawie 128 milionów złotych. Projekt został dofinansowany z Rządowego Funduszu Polski Ład, który pokrył 65 milionów złotych, co stanowiło 50,81% wartości całego przedsięwzięcia.
– Cieszę się, że mamy już komplet zamówionych pociągów. Co ważne, kontrakt udało się zakończyć kilka miesięcy przed planem – podkreśla Leszek Bonna, wicemarszałek województwa pomorskiego.
Każdy, kto chce zobaczyć te nowoczesne hybrydy, może teraz wybrać się na kolejową wycieczkę np. z Gdańska do Kartuz.
(UMWP)