Skip to main content

Malbork. Most przez Nogat oddany do użytku


03 października 2016
Malbork. Most przez Nogat oddany do użytku

Nową przeprawę przez Nogat w Malborku właśnie oddano do użytku kierowcom, a stary most zamknięto na czas rozpoczynającej się modernizacji drogi. Strabag Sp. z o.o. ukończył pierwszy etap budowy najważniejszej  od wielu lat inwestycji infrastrukturalnej w Malborku.

Całe zadanie polegające na budowie mostu wraz z dojazdami w ciągu dróg krajowych 22 i 55 (w tym również dojazdów do starego mostu), na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Gdańsku, zgodnie w planem zakończy się po zakończeniu prac archeologicznych na Placu Słowiańskim i Alei Rodła. Wartość inwestycji to 55,5 mln zł netto (70 mln złotych brutto).

- Obiekty mostowe należą do tych konstrukcji, które cieszą się szczególnie dużym zainteresowaniem. Są spektakularne, ciekawe architektonicznie, zaawansowane technologicznie, trudno przejść obok nich obojętnie. Często są dziełami sztuki, najczęściej jednak pełnią ważną funkcję komunikacyjną, czego najlepszym przykładem jest właśnie most w Malborku. W skali budowanych przez Strabag konstrukcji inżynierskich nie należy być może do największych, ale dla jakości komunikacji w mieście i jego okolicach to projekt bez wątpienia bezcenny - mówi Wojciech Trojanowski, członek zarządu Strabag Sp. z o.o. – Cieszę się, że mogliśmy zrealizować kolejny ważny dla nas kontrakt na Pomorzu, które jest jednym z najważniejszych i najlepiej rozwijających się regionów w kraju.  

Umowę między  GDDKiA i wykonawcą firmą Strabag Sp. z. o.o. podpisano w kwietniu 2015 roku. Obejmowała ona rozbudowę odcinka drogi krajowej 22 na długości ok. 1,8 km (od ul. Tczewskiej do Placu Słowiańskiego) do dwóch jezdni oraz budowę przeprawy o długości 178,8 m w ciągu tej drogi. Przewidywała także rozbudowę skrzyżowań, ścieżek rowerowych i chodników,  przystanków autobusowych i poprawę odwodnienia drogi oraz kanalizację.

Most przez Nogat

Nowo wybudowany most przez Nogat, to obiekt o przekroju 3 belkowym, 5 przęsłowym, podpartym na 6 podporach, w tym trzech znajdujących się w korycie rzeki. Wszystkie podpory zostały posadowione na palach.W celu wykonania fundamentów wykonano szczelne komory za pomocą wbijanych w grunt stalowych grodzic, następnie wykonano korki betonowe zapobiegające filtracji wody z gruntu. Z tak przygotowanych komór wypompowano wodę i osuszono, dając możliwość wykonania zbrojenia fundamentu i filarów podpór, a następnie ich zabetonowania.

Pomost realizowany w technologii nasuwania podłużnego

Zastosowana do wykonania ustroju nośnego technologia, polegała na wykonywaniu kolejnych sekcji przęseł mostu na stanowisku do nasuwania, znajdującym się za skrajną podporą od strony Tczewa. Segmenty betonowano w szalunku stacjonarnym, a następnie po osiągnięciu przez beton wymaganej wytrzymałości oraz po sprężeniu wewnętrznych kabli, wysuwano sekcję by zrobić miejsce dla kolejnej. W ten sposób wykonano i nasunięto 9 segmentów ustroju nośnego. Na wykonanej płycie pomostu zastosowano nowoczesną izolację natryskową wykonywaną na zimno, opartą na technologii żywic metakrylanu metylu. Nasunięcie podłużne obiektu w technologii przeznaczonej dla ustrojów skrzynkowych w przekroju poprzecznym było największym wyzwaniem dla zespołu Strabag. Wymagało nasunięcia przęseł o konstrukcji belkowej z usztywniającymi poprzecznicami podporowymi i przęsłowymi. Nie przeszkodziło to jednak budowniczym zakończyć budowę obiektu przed terminem.

Obrona Malborka, czyli wyzwania współczesnego budownictwa

Realizacja inwestycji od samego początku wymagała ze strony budowniczych dużej elastyczności i równie wielkiej cierpliwości. Już prace przygotowawcze wymagały badań pod kątem zalegania w podłożu gruntów słabonośnych, po to, by dobrać najwłaściwszą technologię wzmocnień podłoża. Było to konieczne, ponieważ budowa miała być prowadzona w starym dorzeczu Wisły, czyli na kapryśnym terenie o bardzo zróżnicowanym układzie warstw ziemnych. Badania te spowodowały zmianę wzmocnień podłoża pod konstrukcją drogi oraz zwiększenie zakresu wzmocnień kolumnami betonowymi. Dlatego też, prace budowlane z pełną mocą rozpoczęły się dopiero we wrześniu 2015 roku. W ich trakcie wykonawca musiał, między innymi, uporać się z zapadaniem się istniejącego już nasypu drogowego oraz z odkryciami archeologicznymi.

Budowa w liczbach

10 mln - liczba pojazdów, które liczone jednostkowo przejechały przez teren budowy w trakcie realizacji kontraktu
3960 samochodów ciężarowych - tyle kursów ciężarówek potrzebne było do przewiezienia 99 tys. ton wbudowanego piasku
2,2  tys.m3 -ilość betonu ustroju niosącego mostu
780 tys. kg - ilość stali zbrojeniowej ustroju niosącego
22 tys. t - ilość użytej masy bitumicznej
22 tys. t - ilość użytego kruszywa
6,1 tys. szt. - liczba wykonanych pali (49,5 km)

Roboty drogowe

39  tys. m2 - drogi główne
4,6 tys. m2 - drogi boczne
4,6 tys. m2 - ścieżka rowerowa
11  tys. m2 - chodnik
47  tys. m - wzmocnienie podłoża kolumnami betonowymi

Roboty mostowe

Ustrój nośny - płytowo-belkowy, z betonu sprężonego - 5 przęsłowy rozpiętość w osiach podpór 177 m

(rozpiętości kolejnych przęseł w osiach: 30 m + 39 m + 39 m + 39 m + 30 m)

Posadowienie pośrednie z wykorzystaniem pali typu tubex – 2,4 tys. mb
Zbrojenie betonu – 777, 7 tys. kg
Beton konstrukcyjny – 4,54 tys. m3
Całkowita długość obiektu - 178,8 m
Szerokość całkowita - 16,8 m


Grupa STRABAG działa w Polsce od 1987 roku. Przy zatrudnieniu ok. 5 tys. pracowników, roczne obroty grupy wynoszą ponad 900 mln euro.