LOTOS umożliwił kierowcom samochodów elektrycznych i hybrydowych swobodny przejazd autostradami A1 i A2 pomiędzy Warszawą a Trójmiastem. Od 26 października na tej trasie testowanych jest 12 punktów ładowania pojazdów elektrycznych.

Lokalizacja punktów ładowania została zaplanowana tak, aby najdłuższy odcinek między nimi nie przekraczał 150 km. Każda stacja na Niebieskim Szlaku (tak nazywa się projekt Lotosu) posiada kilka stanowisk ładowania i została wyposażona w ładowarkę o łącznej mocy 150 kW obsługującą trzy międzynarodowe standardy:

CHAdeMO – dedykowany markom japońskim (prąd stały).
CCS (Combined Charging System) – dedykowany markom europejskim (prąd stały).
Type 2 (prąd przemienny).


Lokalizacje punktów ładowania przy Niebieskim Szlaku:

♦ Gdynia , al. Zwycięstwa 165
♦ Gdańsk, ul. Jana Pawła II 25C
♦ Gdańsk, ul. Odyseusza 18
♦ Gdańsk, ul. Spacerowa 50
♦ MOP Malankowo Zachód
♦ MOP Malankowo Wschód
♦ MOP Krzyżanów Zachód
♦ MOP Krzyżanów Wschód
♦ MOP Brwinów Północ
♦ MOP Brwinów Południe
♦ Warszawa, ul. Radzymińska 160
♦ Warszawa, ul. Łopuszańska 29

Przez pierwszy miesiąc kierowcy na Niebieskim Szlaku bezpłatnie ładowali baterie pojazdów elektrycznych ponad 300 razy, a średni czas ładowania baterii wyniósł kilkadziesiąt minut. Przy ocenie tych danych warto pamiętać, że długość ładowania w dużym stopniu zależy od rodzaju i stanu technicznego baterii, stylu jazdy czy warunków atmosferycznych. Jeszcze przez jakiś czas ładowanie baterii będzie dłuższe niż tankowanie paliwa do baku. Różnica ta maleje z roku na rok, ponieważ technologie ładowania pojazdów elektrycznych są nieustannie rozwijane. Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych podaje, że w Polsce zarejestrowanych jest 976 samochodów zasilanych tylko bateriami elektrycznymi oraz działa około 300 punktów ładowania.

4 razy więcej ładowarek do 2020

LOTOS testuje już 12 ładowarek, ale w ciągu kilku lat planuje uruchomić kolejne 38. Wiele z nich zlokalizowanych będzie nie tylko na północy czy w centrum kraju, ale również przy trasach zachodniej i południowej Polski. W planach uwzględniono budowę kolejnych punktów przy drogach ekspresowych i autostradach.

LOTOS czerpie z Funduszy Unijnych warty 1 mln euro projekt, współfinansowany do wysokości 50% kosztów przez Unię Europejską, w ramach CEF (Instrument Łącząc Europę), polega na przeprowadzeniu prac studyjno - badawczych, analiz danych dotyczących wykorzystania i funkcjonowania utworzonej w ramach pilotażu infrastruktury, systemu obsługi klienta, zachowań oraz preferencji klientów korzystających z usług ładowania pojazdów.

(r)

comments