Przełom 2017 i 2018 roku to pracowity czas pod względem inwestycji w Porcie Gdynia. Spółka złożyła wniosek o unijne dofinansowanie na kolejne duże zadanie – budowę terminalu intermodalnego, który ma kosztować ponad 120 milionów złotych.

Tymczasem gdyński port jest już w trakcie prac przy budowie nowej obrotnicy, rozpoczynają się też przygotowania pod stworzenie nowego terminalu promowego.

Port Gdynia szuka dodatkowego finansowania na kolejną wielomilionową inwestycję – tym razem chodzi o nowy terminal intermodalny, który dla spółki oznaczałby milowy krok naprzód. Według wstępnego projektu, miałby kosztować nawet 123 miliony złotych. Złożono już wniosek o unijne dofinansowanie z puli środków, które przeznaczono na rozwój transportu intermodalnego. Zarząd gdyńskiego Portu liczy na blisko 61 milionów złotych dotacji.

To ma być jeszcze jedna kluczowa inwestycja, która na przestrzeni najbliższych lat może znacząco poprawić wyniki Portu Gdynia. Terminal intermodalny na terenie Centrum Logistycznego to w dużym skrócie 30 hektarów infrastruktury, która połączy kolej z transportem morskim. Najważniejsza zasada intermodalności to przeładunek samej jednostki (np. kontenera) bez potrzeby przeładunku towaru. Docelowo w Gdyni ma powstać system placów składowych, na których będą magazynowane ładunki z portu. Sam terminal będzie dwutorowy, a jego długość sięgnie 650 metrów. Pojawią się też urządzenia do sterowania ruchem kolejowym, tor odstawczy i dodatkowe elementy, które połączą całość z już istniejącym obszarem logistycznym – w tym nowa droga między tzw. placami manewrowo - odstawczymi.

- To będzie zupełnie nowa jakość w obsłudze naszych klientów. Powstanie nowej infrastruktury umożliwi sprawniejsze prowadzenie przeładunków. Pozwoli na dopasowanie się do rosnących wymagań podmiotów korzystających z infrastruktury portowej i umożliwi obsługę zwiększających się potoków towarów - mówi Grzegorz Dyrmo, wiceprezes zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Projekt nowego terminalu intermodalnego zakłada, że jego potencjał przeładunkowy sięgnie od 2 do 3 milionów ton. Według wstępnego harmonogramu zarząd spółki zakłada, że jeszcze w tym roku uda się rozpocząć przetarg na wykonawcę robót budowlanych. Same prace mogłyby ruszyć jeszcze w pierwszej połowie 2019 roku, a w 2020 terminal intermodalny może trafić do użytku. Na razie trzeba poczekać na decyzję o ewentualnym przyznaniu unijnego dofinansowania.

Przypomnijmy, że to kolejna z inwestycji zaplanowanych przez władze Portu Gdynia. Inne już trwają - zaawansowane są prace przy budowie obrotnicy nr 2, która jeszcze w tym roku pozwoli na obsługę większych statków, przede wszystkim kontenerowców. Uda się też poszerzyć oraz pogłębić wejście do portu, a wykonawcy pracują już na placu budowy nowego terminalu promowego, z którego skorzystają przede wszystkim pasażerowie.

(kz) Źródło: UM Gdynia, fot. www.port.gdynia.pl

comments