Nowa Marina Gdynia - nowoczesny kompleks żeglarski powstanie przy nabrzeżu Beniowskiego. Szacowany koszt inwestycji to 160 mln zł.

Właśnie podpisano porozumienie (jego stronami są Polski Związek Żeglarski, Nowa Marina Gdynia Spółka Akcyjna, Nowa Marina Gdynia Spółka Akcyjna Spółka Komandytowa, Yacht Klub Stal Gdynia, Jacht Klub Morski Gryf, Yacht Klub Polski Gdynia, a także Związek Harcerstwa Polskiego), które pozwala formalnie rozpoczęcie działań przez spółkę Nowa Marina Gdynia zmierzających do uruchomienia tej wielkiej inwestycji. Profesjonalne zaplecze dla uprawiania żeglarstwa oraz sportów wodnych, według planów, powinno powstać do 2018 roku.

Podpisanie porozumienia oznacza, że można przygotować biznesplan inwestycji, zadbać o finansowanie, czy uzyskać pozwolenie na budowę. Gdyńska Rada Miasta musi jeszcze uchwalić zmiany planu zagospodarowania przestrzennego dla tego miejsca. Realnie oznacza to, że budowa może rozpocząć się najwcześniej w styczniu lub lutym 2016 roku. Na początek konieczne będzie rozebranie dotychczasowych obiektów i przeprowadzka na około dwóch lat rezydentów mariny, do tymczasowych siedzib.

- To bardzo ważny moment, który krystalizował się przez wiele lat. Basen żeglarski i budynki do niego przylegające  budzą najpiękniejsze i najważniejsze skojarzenia z naszym miastem, a jednocześnie są jednym z najczęściej prezentowanych fragmentów, ikoną Gdyni. Dlatego modernizacja tej przestrzeni jest dla nas niesłychanie ważna i cenna. Staje się to możliwe mimo bardzo skomplikowanego stanu prawnego - tłumaczy Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.     
 
W obiekcie znajdą się powierzchnie biurowe dedykowane do obsługi portu jachtowego, sale szkoleniowe, zaplecze sanitarne o wysokim standardzie. Ważnym elementem zespołu jest część hotelowa, w ramach, której do dyspozycji turystów oddanych zostanie około 200 klimatyzowanych pokoi, każdy z widokiem na morze. Na klientów hotelu, jak również na żeglarzy czekać będzie profesjonalne centrum fitness z częścią spa.
Jedną z inspiracji dla władz PZŻ oraz dodatkowym motywatorem do działań i dążenia do osiągnięcia porozumienia były nieudane starania Gdyni o prawo organizacji Mistrzostw Świata w żeglarstwie. Lepszą bazę i lepsze zaplecze miało hiszpańskie Santander oraz duńskie Aarchus. Nowoczesna marina pozwoli miastu ponownie ubiegać się o najważniejsze imprezy nie tylko krajowe, ale o europejskiej i światowej skali.
 
- Rozmowy nie były łatwe. Do tego klimat dla inwestycji nie wszędzie jest przychylny. Wielu pyta wprost „a dlaczego Gdynia?". A gdzie mamy to zrobić? - pyta retorycznie Wiesław Kaczmarek, prezes Polskiego Związku Żeglarskiego. Droga do porozumienia była trudna, ale dziękuję każdej ze stron za wytrwałość. Przed nami jeszcze długa droga, ale ten najważniejszy krok mamy już za sobą  - dodaje.
   
W ramach inwestycji zostanie zagospodarowany teren o powierzchni ok. 6200 m2, w tym 2500 m2 z przeznaczeniem na miejsca parkingowe i place manewrowe zlokalizowane od strony mariny. Powierzchnia zabudowy wyniesie  9200 m2, użytkowa zaś 32000 m2 - ponad 50% do dyspozycji dostaną żeglarze. Obiekt będzie się składał z czterech kondygnacji naziemnych oraz jednej kondygnacji podziemnej - garażowej. W hali znajdzie się 240 miejsc postojowych.

(r)

comments