Stena Gemanica  - pierwszy na świecie prom zasilany na metanol - został wprowadzony na linię Göteborg - Kilonia. Stena Line jest pierwszym operatorem na świecie, który w swojej flocie posiada prom napędzany tym nowym, przyjaznym dla środowiska paliwem.

Czysty metanol jest bezbarwnym biodegradowalnym paliwem, przyjaznym dla środowiska i efektywnym kosztowo. Dzięki użyciu metanolu można ograniczyć emisję siarki aż o 99%. Metoda adaptacji silników statkowych do nowego paliwa została opracowana dzięki współpracy Stena Line i Wärtsilä. Silniki Stena Germanica są zasilane metanolem jako paliwem głównym oraz MGO (Marine Gas Oil) – wykorzystywanym dodatkowo.

Przebudowa Stena Germanica rozpoczęła się pod koniec stycznia br. w Gdańskiej Stoczni „Remontowa” im. Józefa Piłsudskiego SA. i została ukończona pod koniec marca. Przedsięwzięcie finansowo wspierane jest z unijnego projektu „Autostrady Morskie", a jego całkowity koszt wyniósł około 22 mln euro.

Uroczyste przywitanie promu w Kilonii

26 marca przebudowany prom Stena Germanica wypłynął w swój pierwszy rejs do portu w Kilonii. Na terminalu promowym zgromadziło się wielu zaproszonych gości ze świata polityki i biznesu. Prezes Stena Sphere Dan Sten Olsson przywitał gości, wśród których byli m.in. Karmenu Vella - komisarz ds. środowiska, gospodarki morskiej i rybołówstwa w Komisji Europejskiej; Reinhard Meyer - Minister Gospodarki, Pracy, Transportu i Technologii landu Szlezwik-Holsztyn; dr Ulf Kämpfer, burmistrz Kilonii oraz dyrektor Björn Ullbro reprezentujący fińskiego producenta silników Wärtislä.
- To przedsięwzięcie Stena Line jest bardzo odważne i innowacyjne. Będzie miało wpływ na zrównoważony rozwój przemysłu morskiego. - powiedział Karmenu Vella, komisarz ds. środowiska, gospodarki morskiej i rybołówstwa w Komisji Europejskiej.
- Stena Line obrała zrównoważony i szczególnie przyjazny dla środowiska kurs. Jesteśmy dumni, że odbywa się to na trasie Kilonia-Göteborg, dzięki temu jesteśmy częścią tego wyjątkowego projektu pilotażowego. - powiedział dr Dirk Claus, dyrektor Zarządu Morskiego Portu Kilonia.
Po uroczystości przywitania statku, goście zostali zaproszeni do maszynowni Stena Germanica. Dan Sten Olsson wraz z kapitanem statku Wiggo Landerem oraz starszym mechanikiem Peterem Holmem odpowiadali na pytania na temat przebudowy oraz działania napędu na metanol.

… i w Göteborgu

Po uroczystościach w Kilonii, prom Stena Germanica wszedł do normalnej eksploatacji na linii Kilonia–Göteborg i wyruszył w pierwszy rejs z pasażerami 27 marca do Göteborga.  Na pokładzie było ponad 600 osób i 100 samochodów, a rejs trwał 14,5h – zgodnie z rozkładem.
W poniedziałek, 30 marca uroczystości przyjęcia statku na linię były kontynuowane także na terminalu promowym w Göteborgu.

Wśród zaproszonych gości byli między innymi Jej Ekscelencja dr Lisa Emelia Svensson, ambasador Szwecji ds. oceanów, mórz i wody słodkiej w Ministerstwie Środowiska, Ann-Catrine Zetterdahl, dyrektor generalny Szwedzkiej Administracji Morskiej oraz Pierpaolo Barbone reprezentujący Wärtislä.

- Inicjatywę Stena Line, aby posiadać jako pierwszy operator na świecie statek zasilany na metanol, uważam za znakomitą. Również wysiłki podejmowane przez Stena Line na przestrzeni wielu lat w ramach Programu Oszczędzania Energii udowodniły wielkie zaangażowanie armatora w zrównoważony rozwój.  To pokazuje całej żegludze, zarówno w Szwecji jak i globalnie, drogę jak w odpowiedzialny sposób należy dbać o klimat i ochronę środowiska. – powiedziała Ann-Catrine Zetterdahl, dyrektor generalny Szwedzkiej Administracji Morskiej. (an)


Stena Line jest szwedzkim koncernem promowym, z siedzibą w Göteborgu. Operuje na 23 trasach, posiada ponad 40 promów, zatrudnia blisko 6000 pracowników. Roczne obroty koncernu przekraczają 10 mld koron szwedzkich. Przewozy wynoszą rocznie: ponad 14 mln pasażerów, 3 mln samochodów osobowych oraz 1,9 mln jednostek frachtowych (ciężarówki, naczepy itp.).
W Polsce Stena Line jest obecna od dwóch dekad. Promy z charakterystycznym czerwonym kominem łączą Gdynię z Karlskroną w południowej Szwecji. Co roku tę trasę przemierza około pół miliona pasażerów, korzystając z jednego z dwóch bliźniaczych statków: Stena Vision i Stena Spirit. Trzeci statek na linii, Stena Baltica, jest przeznaczony głównie do przewozu ładunków.
Stena Line jest częścią grupy Stena Sphere należącej do rodziny Olsson. Poza przewozami promowymi, grupa zajmuje się m.in. żeglugą, wydobyciem ropy naftowej, recyklingiem, obrotem nieruchomościami. Obroty całej grupy Stena Sphere sięgają 58 mld koron szwedzkich rocznie. Stena Sphere zatrudnia 19 000 pracowników na całym świecie.


comments