Skip to main content

Budowa ekspresowej trasy S7 Gdańsk - Elbląg nabiera tempa


25 października 2016
Budowa ekspresowej trasy S7 Gdańsk - Elbląg nabiera tempa

Budowa drogi S7 nabiera rozpędu. Już w 2018 roku trasę między Gdańskiem a Elblągiem będziemy pokonywać w ekspresowym tempie.

Zanim jednak nowo budowana trasa dwupasmówka z wszystkimi obiektami będą oddane do użytku, musi jeszcze upłynąć trochę czasu.

Od rozpoczęcia budowy drogi S7 minął rok. Najważniejszym zadaniem na obu odcinkach jest umocnienie podłoża – trasa przebiega przez Żuławy, gdzie są grunty nienośne, w związku z tym najbardziej pracochłonnym etapem budowy jest właśnie umocnienie ziemi. Prace na obu odcinkach przebiegają zgodnie z planem i wykonawcy nie przewidują żadnych opóźnień. Wszystko idzie zgodnie z harmonogramem, a miejscami – nawet szybciej. Na pierwszym odcinku stopień zaawansowania prac wynosi 23%, a na drugim 32%.

Trasa S7 ma łączyć Gdańsk z Warszawą i Krakowem, ale też stanowić będzie szybsze połączenie z Obwodem Kaliningradzkim.

Trasa na odcinku od końca Południowej Obwodnicy Gdańska do Kazimierzowa przy Obwodnicy Elbląga ma długość blisko 40 km. Ze względu na rozmiary inwestycja została podzielona na dwa odrębne zadania: od Koszwał do Nowego Dworu Gdańskiego – zadanie nr 1 i od Nowego Dworu Gdańskiego do Kazimierzowa – zadanie nr 2.

Droga ekspresowa S7 na odcinku Koszwały-Kazimierzowo przebiega przez obszary dwóch województw – pomorskiego i fragmentu warmińsko-mazurskiego. Na terenie województwa pomorskiego są to gminy: Cedry Wielkie, Stegna, Ostaszewo i Nowy Dwór Gdański. Za Nogatem przekracza granicę województwa pomorskiego i przechodzi przez tereny gminy wiejskiej Elbląg oraz miasta Elbląg.

Obecna droga krajowa nr 7 jest jednym z ważniejszych elementów infrastruktury drogowej zarówno w Polsce, jak i w sieci dróg o znaczeniu międzynarodowym (E77). Projektowany odcinek leży w europejskim korytarzu transportowym Via Hanzeatica i Via Intermare, a także łączy aglomeracje gdańską, warszawką i krakowską. Pomiędzy tymi szlakami komunikacyjnymi nastąpiła wysoka dynamika wzrostu natężeń ruchu, co spowodowało wzrost zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego i pogarszające się warunki jazdy dla pojazdów samochodowych na istniejących odcinkach drogi krajowej nr 7. Po wybudowaniu trasy nastąpi zdecydowane zwiększenie komfortu i bezpieczeństwa jazdy. Wpłynie to także na płynność ruchu dzięki wyeliminowaniu jednopoziomowych skrzyżowań drogi krajowej z innymi znaczącymi drogami, przez co zlikwidowane zostaną występujące punkty kolizji. Uczestnicy ruchu drogowego będą mogli czuć się bezpiecznie przez znaczne zmniejszenie ilości wypadków drogowych.

Okres realizacji inwestycji wynosi 27 miesięcy od daty rozpoczęcia robót budowlanych (z wyłączeniem okresów zimowych, tj. 15 grudnia – 15 marca). Zatem planowane zakończenie inwestycji przypada na październik 2018 roku. Wykonawcami odcinków są: nr 1 (Koszwały - Nowy Dwór Gdański) - Metrostav, który w przetargu zadeklarował wybudowanie tego odcinka za 1642 mln zł, a nr 2 (Nowy Dwór Gdański - Kazimierzowo k. Elbląga) - Budimex (wybuduje za 1576 mln zł)

Projektowana droga będzie miała dwie jezdnie o szerokości 7 m każda po 2 pasy ruchu, a w przyszłości nawet po 3 (10,5 m szerokości) oraz pas awaryjny o szerokości 2,5 m

Trasa S7 Gdańsk - Elbląg w liczbach:

♦ 40 km długości

♦ 4 węzły drogowe

♦ 32 obiekty mostowe, w tym 2 nowe mosty przez Wisłę

♦ 37 km dróg krajowych, wojewódzkich i lokalnych

♦ 6,6 km ekranów przeciwhałasowych

♦ 36 km dróg dojazdowych służących obsłudze przyległego terenu

drogi o znaczeniu lokalnym i wojewódzkim o łącznej długości

22 przejścia dla małych i dużych zwierząt

Koszt budowy: 3 218 mln zł

 

(r)